Monday, November 22, 2010

Πεδία Προβληματισμού για τον Κλάδο του Yachting στην Ελλάδα

Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός, έχουν  κυρίως να κάνουν με θέματα υποδομής και οργάνωσης των συνολικών υπηρεσιών του. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, εφόσον τα προβλήματα αυτά επιλυθούν στο κοντινό μέλλον, οι δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου καθίστανται αναμφισβήτητα μεγάλες, ιδιαίτερα μετά την τεράστια προβολή της Ελλάδας λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.
Ένα πρώτο σημαντικό πεδίο προβληματισμού για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού κλάδου Yachting έγκειται στις μαρίνες σκαφών, και ειδικότερα στην πληρότητα, τον εκσυγχρονισμό και την ασφάλειά τους καθώς, σύμφωνα με τις απόψεις που έχουν κατά καιρούς εκφρασθεί δημοσίως από αρκετούς παράγοντες του κλάδου, παρουσιάζεται μια σημαντική έλλειψη επάρκειας θέσεων ελλιμενισμού. Όσον αφορά στην υποδομή που έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι υπάρχουν 15.850 περίπου θέσεις σκαφών αναψυχής, από τις οποίες οι 14.400 θέσεις ανήκουν σε μαρίνες, οι 1.360 περίπου θέσεις ανήκουν σε καταφύγια τουριστικών σκαφών ενώ οι υπόλοιπες 90 περίπου θέσεις, σε ξενοδοχειακούς λιμένες.
Ένα άλλο καίριο πρόβλημα για τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό αποτελεί ο σχετικά περιορισμένος αριθμός εταιρειών επαγγελματικών σκαφών αναψυχής. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην Ελληνική Αγορά υπάρχουν 100 περίπου εταιρείες εκμετάλλευσης σκαφών και συναφών πλοίων, από τις οποίες όμως μόνο το 1/3 περίπου ασχολείται αμιγώς με την εκμετάλλευση και ναύλωση σκαφών κάτω των 15 μέτρων και χωρίς μόνιμο πλήρωμα. Κατά το παρελθόν, ο αριθμός των εταιρειών αυτών μεταβαλλόταν είτε ανοδικά είτε καθοδικά, ανάλογα με το μέγεθος της ναυλαγοράς, ενώ σε δύσκολες περιόδους, κάποιες από τις επιχειρήσεις αυτές αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από τον κλάδο.
Επίσης, τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των απασχολούμενων στις επιχειρήσεις του κλάδου παρουσιάζει μια έντονη διακύμανση, έχοντας ανέλθει, κατά καιρούς, μέχρι  και τα 50.000 άτομα. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις αρχίζουν να καταβάλλουν συστηματικότερες προσπάθειες βελτίωσης του τεχνολογικού εξοπλισμού τους, προκειμένου να καλύψουν το πρόβλημα της έλλειψης  – κυρίως τεχνικού - προσωπικού.
Επισημαίνεται ότι, για τον υπολογισμό του πραγματικού αριθμού των απασχολουμένων στον κλάδο, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι διάφοροι επαγγελματίες, το αντικείμενο εργασίας των οποίων έχει άμεση ή έμμεση σχέση με την υποστήριξη του yachting. Σε αυτούς περιλαμβάνονται οι τεχνικοί ναυαγοσωστικών μονάδων, βιοτεχνίες εξοπλισμού, επιχειρήσεις ανεφοδιασμού κ.λ.π.

Συνοπτικά, τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος της ενοικίασης σκαφών αναψυχής είναι τα εξής:
o Σημαντική αύξηση των τελών στις ελληνικές μαρίνες
o Οργανωτικές ελλείψεις στις μαρίνες
o Έλλειψη τουριστικής νοοτροπίας
o Ελλιπή κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των επιχειρήσεων
o Ανεπαρκής ναυτική παιδεία
o Έλλειψη εξειδικευμένων ομάδων για την παροχή τεχνικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου
o Απουσία σύγχρονης νομοθεσίας σχετικά με τον θαλάσσιο τουρισμό
o Ανεπαρκής εξυπηρέτηση των σκαφών

No comments: