Πηγή © VORIA.GR
Την ανησυχία της εκφράζει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων (ΚΕΕ) για την εμπλοκή του χρηματοπιστωτικού συστήματος στη λειτουργία και του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), που είναι η μετεξέλιξη του ΤΕΜΠΜΕ, σημειώνοντας ότι υπάρχει ο κίνδυνος για «χρηματοπιστωτική γραφειοκρατία».
Ειδικότερα, η ΚΕΕ εκτιμά ότι ο νέος φορέας, αν και δεν είναι πιστωτικό ίδρυμα, βασίζεται αποκλειστικά στη βούληση των τραπεζών για να λειτουργήσει, διότι διατηρείται η βασική φιλοσοφία που μείωσε την αποτελεσματικότητα του ΤΕΜΠΜΕ.
«Δηλαδή, πρώτα γίνεται η υποβολή στην τράπεζα της πρότασης/αίτησης συνδρομής, μετά ο έλεγχος από την τράπεζα - με βάση κριτήρια που η ίδια έθετε (και με διαφορές από τράπεζα σε τράπεζα) - και μόνο κατόπιν θετικής έκβασης του ελέγχου η τράπεζα έστελνε το φάκελο στο ΤΕΜΠΜΕ. Το σύστημα αυτό κατέληξε τελικά να είναι αντικίνητρο για πολλούς επιχειρηματίες, ώστε να μην εμπλακούν στη διαδικασία εγγυοδοσίας από το ΤΕΜΠΜΕ», σημειώνεται σχετικά.
«Πώς θα αξιολογήσουν οι τράπεζες τη βιωσιμότητα, την καινοτομία και τις προοπτικές ανάπτυξης και επέκτασης νέων και υπό σύσταση επιχειρήσεων που θα δημιουργηθούν από επιστήμονες της νέας γενιάς, καθώς μέχρι τώρα αξιοποιούσαν κριτήρια που βασίζονταν μόνο σε πιστωτικούς (χρηματοοικονομικούς) δείκτες; Μήπως ο εγγυοδοτούμενος δανεισμός εκ μέρους τους θα προαπαιτεί επιχειρηματικό σχέδιο με προβλέψεις για τη βιωσιμότητα της επένδυσης που θα πραγματοποιηθεί μέσω του δανεισμού αυτού (σχήμα οξύμωρο);», διερωτάται η ΚΕΕ.
Όπως σημειώνει η ένωση, μέχρι στιγμής σε καμία από τις διαδικασίες που συμμετείχε το ΤΕΜΠΜΕ δεν υπήρξε έλεγχος σχετικά με τα πεπραγμένα του συμπράττοντος χρηματοπιστωτικού συστήματος. Δεν έχει γίνει γνωστό εάν καλώς ή κακώς εγκρίθηκαν τα δάνεια από τις τράπεζες και ότι τα ποσά καταναλώθηκαν όντως για την υλοποίηση των έργων, την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την πρόσληψη προσωπικού και όχι απλά για μια ανάσα ρευστότητας του επιχειρηματία.
Οι προτάσεις της ΚΕΕ
Σε αυτήν την κατεύθυνση η ΚΕΕ προτείνει κάποιες επιλογές που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος όπως:
Η αξιοποίηση του μοντέλου των ενδιάμεσων φορέων διαχείρισης (που εφαρμόζεται στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα), που θα μπορούσαν να συμπράξουν με το ΕΤΕΑΝ ως φορείς διαχείρισης, τεχνικής βοήθειας, αλλά και ως ελεγκτικά όργανα εκ μέρους του.
Η ΚΕΕ προτείνει, ακόμη, μια πλήρη αντιστροφή της μέχρι σήμερα διαδικασίας, με τελείως νέα στρατηγική: Το ΕΤΕΑΝ να αποφασίζει εκ των προτέρων (πριν την εμπλοκή της τράπεζας) περί της παροχής εγγυοδοσίας για το δάνειο, μελετώντας αντικειμενικά τους σκοπούς του, το φορέα που αιτείται και το επιχειρηματικό πλάνο που το συνοδεύει. Αυτό, όπως υποστηρίζεται, θα μπορούσε να συνοδεύεται από αυστηρά αλλά σαφή κριτήρια εγγυοδοσίας, καθώς και από προκαθορισμένη διαδικασία για την τραπεζική συμμετοχή, δημιουργώντας συνθήκες καλύτερης αντιμετώπισης του επιχειρηματία και περιορίζοντας έτσι την «παντοδυναμία» των τραπεζών, η οποία οδήγησε σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και σε αυθαίρετες αποφάσεις.
Η ΚΕΕ εκτιμά ότι στο κείμενο του νόμου μια βασική παράλειψη είναι η μη αναφορά κριτηρίων που θα ακολουθούνται από τα πιστωτικά ιδρύματα πριν την υποβολή για εγγυοδοσία των υποψήφιων επιχειρήσεων στο ΕΤΕΑΝ και αυτό, σημειώνει, ήταν μεγάλο πρόβλημα και για το ΤΕΜΠΜΕ, καθώς κάθε τράπεζα - εφαρμόζοντας τα δικά της κριτήρια σύμφωνα με την πολιτική της - έκανε «αυθαίρετες» επιλογές σχετικά με το ποιες αιτήσεις επιχειρήσεων θα προωθούνταν στο ΤΕΜΠΜΕ και ποιες όχι.
Πρόνοια πρέπει να ληφθεί και αναφορικά με το μέγιστο επιτόκιο των εγγυοδοτουμένων δανείων του ΕΤΕΑΝ. Υπενθυμίζεται ότι, όταν κάποιο πρόγραμμα εγγυοδοσίας προκηρύχθηκε από το ΤΕΜΠΜΕ και κατέληξε να έχει τελικό επιτόκιο κοντά στο 8% (με εγγυοδοσία του ΤΕΜΠΜΕ), την ίδια στιγμή υπήρχαν διαθέσιμα χρηματοπιστωτικά προϊόντα που με προσημείωση ακινήτου το επιτόκιο ως επισκευαστικό έφτανε ως το 5,5%, και κατά συνέπεια η μειωμένη ανταγωνιστικότητα της εγγυοδοσίας του ΤΕΜΠΜΕ ήταν δεδομένη.
Με συναφές πνεύμα εκτιμά η ΚΕΕ ότι πρέπει να γίνει και η στελέχωση του ΕΤΕΑΝ. Να αναζητηθούν - μέσω μετάταξης - από κάθε φορέα του δημοσίου έμπειρα στελέχη, εξοικειωμένα με τη δραστηριότητα του ΕΤΕΑΝ, δηλαδή σε θέματα venture capital, εταιρικών συμμετοχών και επιχειρηματικότητα, χωρίς τη στείρα τραπεζική λογική στην αντιμετώπιση των αιτήσεων βάσει κριτηρίων χρηματοπιστωτικού συστήματος, η οποία είναι η τροχοπέδη στην υποστήριξη καινοτομιών και υλοποίησης επιχειρηματικών ιδεών.
Ένα άλλο σημείο αφορά στο ότι μεταξύ των δραστηριοτήτων του ΕΤΕΑΝ εντάσσεται η σύνταξη και εκπόνηση ειδικών μελετών, ερευνών αγοράς, επιχειρηματικών σχεδίων και εν γένει η παροχή υπηρεσιών Συμβούλων. Το ETEAN είναι φορέας άσκησης πολιτικής με σαφείς άξονες ενδιαφέροντος, συνεπώς εκτιμάται ότι είναι ίσως εννοιολογικά και πρακτικά «ασυμβίβαστο» να έχει το ρόλο του συμβούλου.
Τέλος, σε πιο τεχνικό επίπεδο, εκτιμάται ότι είναι σκόπιμο να εξεταστούν τα εξής σημεία:
α) Το μέγιστο ποσό χρηματοδότησης να μην ξεπερνά το 100% του κύκλου εργασιών μιας επιχείρησης και να ανέρχεται έως το ποσό των 10.000.000 ευρώ ανά επιχείρηση.
β) Το ποσοστό εγγύησης να προσαυξάνεται εφόσον η έδρα μιας επιχείρησης είναι στην περιφέρεια.
γ) Ο κανόνας de minimis να μην εφαρμόζεται για το σύνολο της ενίσχυσης για μακροπρόθεσμα δάνεια, καθώς και σε περιπτώσεις απλής εγγύησης του ελληνικού Δημοσίου προς επιχειρήσεις. Επίσης το σύνολο του ποσού της επιδότησης ως προς την τήρηση του κανόνα de minimis θα προσμετράται στην αρχή (υποβολή) ή μήπως θα γίνει κανονικά και φυσιολογικά με το ποσό να υπολογίζεται σύμφωνα με την πρόοδο της διαδικασίας (σε επίπεδο τουλάχιστον έτους);
δ) Όλες οι προσκλήσεις να είναι ανοιχτές μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού της πρόσκλησης, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να προγραμματίσουν την αξιοποίηση του θεσμού αυτού.
No comments:
Post a Comment