Η λέξη πειρατής στους περισσότερους θυμίζει άλλες εποχές, ξεπερασμένες τακτικές παρανομίας ή ακόμα και κινηματογραφικού τύπου περιπέτειες ξεχασμένες στα τέλη του 17ου αιώνα. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική και όποιος είναι μέλος της θαλάσσιας κοινότητας το γνωρίζει καλά όπως γνωρίζει και τις τραγικές συνέπειες του να βρεθείς στη δεινή θέση να αντιμετωπίσεις πειρατές.
Πριν από μια δεκαετία περίπου βρέθηκα για μια επιθεώρηση στην Ινδονησία κοντά στη Surabaya σε ελληνόκτητο πλοίο όπου οι πειρατές προσπάθησαν χωρίς επιτυχία ν' ανέβουν τη νύχτα στο πλοίο. Ακόμα κι αν κατάφερναν ν' ανέβουν η πειρατεία θα περιορίζονταν στην κλοπή κάβων και αναλλώσιμων, κατά τα λεγόμενα των ναυτικών που είχαν αντιμετωπίσει το φαινόμενο κι άλλες φορές στις ράδες της Ινδονησίας των Φιλιππίνων ή της Βραζιλίας.
Τα πράγματα σήμερα είναι εντελώς διαφορετικά και άκρως επικίνδυνα αφού η πειρατεία δεν περιορίζεται σε κλοπές αλλά σε αρπαγή του πλοίου και απαγωγή του πληρώματος.
Οι συνθήκες κράτησης είναι άθλιες και τα πληρώματα έχουν ν' αντιμετωπίσουν πείνα, δίψα, και ασθένειες καθώς και οπλισμένους τριτοκοσμικούς πειρατές που έχουν αποδείξει οτι δεν έχουν κανένα σεβασμό τόσο στα ανθρώπινα δικαιώματα όσο και στην ίδια την ανθρώπινη ζωή.
Νέο αρνητικό ρεκόρ ομηριών στη θάλασσα καταγράφηκε το 2010, από τότε που υπάρχουν αρχεία για αυτήν την πράξη. Την θλιβερή αυτή διαπίστωση έκανε το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC) με αφορμή τα στοιχεία της παγκόσμιας έκθεσης για την πειρατεία που καταρτίστηκε σε συνεργασία με το International Maritime Bureau΄s (IMB).
Από την αρχή του έτους και μέχρι σήμερα μόνο από σομαλούς πειρατες έχουν δεχτεί επίθεση τα παρακάτω πλοία:
- 01/01/2011 MV Blida με σημαία Αλγερίας και 17 άτομα πλήρωμα
- 12/01/2011 MV Leopard με σημαία Δανίας και 6 άτομα πλήρωμα
- 15/01/2011 MV Samho Jewelry με σημαία Μάλτας και 21 άτομα πλήρωμα
- 21/01/2011 MV Hoang son Sun με 24 άτομα πλήρωμα
- 22/01/2011 MV Beluga Nomination και 12 άτομα πλήρωμα
- 28/01/2011 MV New York Star
Σύμφωνα με την αναφορά που έδωσαν οι Ευρωπαικές ναυτικές δυνάμεις που περιπολούν στην περιοχή από το Μάρτιο του 2010 μέχρι σήμερα έχουν κρατηθεί στη Σομαλία 30 πλοία και 711 μέλλη πληρώματος.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές του ΝΑΤΟ κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας οι βορειοανατολικοί μουσώνες παρακώλυσαν τη δραστηριότητα πειρατών στην αραβική θάλασσα, εντούτοις η πρόβλεψη για τις επόμενες ημέρες φαίνεται οτι θα επιτρέψει στους σομαλούς πειρατές να συνεχίσουν τις επιθέσεις.
Η πλειοψηφία των επιθέσεων γίνεται από τα dhows (παραδοσικά αραβικά ιστιοφόρα με ένα ή περισσότερα ιστία), καθώς και αλλιευτικά σκάφη που έχουν κουρσέψει σε προηγούμενες επιθέσεις.
Τουλάχιστον τέσσερις ομάδες πειρατικών dhow βρίσκονται είδη εν εξελίξει στη δυτική αραβική θάλασσα ενώ επιπλέον 3-4 dhows αφήσαν πρόσφατα την ακτή.
Ελληνικά πλοία στα χέρια των πειρατών
Bulk carrier Eleni P., GreeceBulk carrier Eleni P. pirated on May 12 in 15 55N, 060 50E, Arabian sea. Vessel was enroute Yuzhniy Ukraine to China. Crew 23: 19 Philippines, 2 Greece, 1 Ukraine. Eleni P. – IMO 9128025, dwt 72119, built 1997, flag Liberia, manager Eurobulk Ltd Greece.
Tanker Motivator, GreeceTanker Motivator pirated on July 4 in 13.16N 42.56E, near Bab el Mandeb Strait. Vessel loaded with lubricators was enroute from Ukraine to Indonesia. Crew 18: all Philippines. Motivator – IMO 9340386, dwt 13065, built 2007, flag Marshall Islands, manager Evalend Shipping Tankers Co, Greece.
Tanker Olib G., GreeceTanker Olib G. Pirated on September 8 in 13 23 N 049 58 E, Gulf of Aden. Crew 18: 18 Georgia, 3 Turkey. Olib G. - IMO 8026608, dwt 6406, built 1988, flag Malta, manager Frio Ventures S.A. Greece.
LPG tanker York, GreeceLPG tanker York pirated on October 23 in 04 11 S 41 19 E, vessel was enroute Mombasa Kenya to Seyshelles. Crew 17: 1 (master) Germany, 14 Philippines, 2 Ukraine. York - IMO 9220421, dwt 5076, built 2000, flag Singapore, manager Interunity Management Corp Greece.
Product tanker Polar
pirated on October 30 in 12:12N – 064:53E, Indian ocean. Vessel was enroute Baltic to Singapore. Crew 24: 3 Greece, 4 Montenegro, 16 Philippines, 1 Romania. Polar – IMO 9299563, dwt 72854, built 2005, flag Panama, manager Paradise Navigation S.A. Greece.
Σε αντίθεση με τις επιθέσεις στη Σομαλία που αυξάνονται, τα επεισόδια στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκαν το 2010 στο μισό σε σχέση με εκείνα που καταγράφηκαν το 2009. Από τις 117 οι επιθέσεις έπεσαν στις 53, ένα αποτέλεσμα που αποδίδεται στην καλή προστασία που προσέφεραν στα εμπορικά σκάφη οι διεθνείς δυνάμεις του πολεμικού ναυτικού διαφόρων χωρών που δραστηριοποιήθηκαν στην περιοχή. Επιπλέον, πολλοί θεωρούν ότι ήταν αποτελεσματικές και οι διάφορες μέθοδοι αυτοπροστασίας που πήραν τα πληρώματα, ακολουθώντας τις οδηγίες που εξέδωσαν οι πλοιοκτήτριες εταιρίες. Άλλες περιοχές που καταγράφηκαν πειρατικές επιθέσεις ήταν στα ανοιχτά της Νιγηρίας με 13 περιπτώσεις πειρατών να επιβιβάζονται σε πλοία, τέσσερις φορές να ανοίγουν πυρ και δύο ακόμα αποτυχημένες προσπάθειες.
No comments:
Post a Comment